ΜΕΛΟΣ ΓΕΝ. ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Δ.Ε.Η. (ΓΕΝΟΠ)

         ΜΕΛΟΣ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΝΟΜΟΥ ΦΛΩΡΙΝΑΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ Δ.Ε.Η. Ν.ΦΛΩΡΙΝΑΣ
"ΛΥΓΚΙΣΤΗΣ"

Τι προβλέπει ο ενεργειακός σχεδιασμός για το Αμύνταιο

Διαδικασία κυρώσεων ξεκινάει η Κομισιόν για τη συνέχιση λειτουργίας του ΑΗΣ Αμυνταίου παρά τη λήξη των 17.500 ωρών

 
 
Άμεσα ξεκινάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τη διαδικασία που προβλέπεται για την παραβίαση εκ μέρους της χώρας μας των περιβαλλοντικών όρων, σχετικά με τη συνέχεια λειτουργίας του λιγνιτικού σταθμού του Αμυνταίου, παρά το γεγονός ότι εδώ και περίπου 3 εβδομάδες έχουν εξαντληθεί οι 17.500 ώρες του καθεστώτος περιορισμένης διάρκειας.
Αυτό αποκάλυψε υψηλόβαθμο στέλεχος της Γενικής Διεύθυνσης Περιβάλλοντος της Κομισιόν που βρέθηκε την Παρασκευή στην Αθήνα, εξηγώντας μάλιστα ότι η συγκεκριμένη Διεύθυνση δεν έχει λάβει κανένα αίτημα παράτασης.

Πρέπει βεβαίως να τονιστεί ότι οι διαδικασίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τα θέματα αυτά είναι χρονοβόρες. Όπως χαρακτηριστικά λέει στο energypress, άνθρωπος με γνώση των διεργασιών, «αφού γίνει η πρώτη καταγγελία της Κομισιόν, θα περάσουν τουλάχιστον 2-3 μήνες με ανταλλαγές των πρώτων επιστολών, μετά η Ελλάδα θα προβάλει νέες αιτιάσεις, και η υπόθεση θα διαρκέσει συνολικά 1-2 χρόνια, στην διάρκεια των οποίων πιθανότατα θα έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του Αμυνταίου, ενώ μπορεί να είναι έτοιμη και η Πτολεμαίδα V».
Άλλωστε σε αυτή την επιλογή, του να ροκανίσει δηλαδή το χρόνο μέχρι να προχωρήσει η περιβαλλοντική αναβάθμιση του Σταθμού, φαίνεται ότι έχει καταλήξει η κυβέρνηση για το Αμύνταιο. Στο διάστημα που θα μεσολαβήσει από τις 19 Νοεμβρίου οπότε και τελείωσε ο χρόνος ζωής του έως ότου ολοκληρωθεί η επένδυση για την αναβάθμισή του, ο Σταθμός θα λειτουργεί σε ένα ιδιότυπο «θολό» τοπίο που δεν είναι ακόμα γνωστό πόσο θα διαρκέσει, καθώς η διαδικασία επιλογής από τη ΔΕΗ του βέλτιστου τρόπου αναβάθμισης του Αμυνταίου, δεν πρόκειται να ξεκινήσει παρά μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού πώλησης των τριών μονάδων της σε Μεγαλόπολη και Μελίτη.
Στη κυβέρνηση δεν έχουν πολλές εναλλακτικές για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Κατέληξαν σε μια μάλλον "γκρίζα" λύση, με το σκεπτικό ότι διαφορετικά οι κάτοικοι της Πτολεμαΐδας, του Αμυνταίου και του Φιλώτα θα βρεθούν το φετινό χειμώνα χωρίς θέρμανση.
Στο πλαίσιο αυτό υπογράφηκε τροποποίηση της ΚΥΑ του 2013, η οποία καθορίζει τα κριτήρια υπαγωγής λιγνιτικών μονάδων σε καθεστώς περιορισμένης διάρκειας. Συγκεκριμένα, όπως ανακοίνωσε το ΥΠΕΝ, «προκειμένου να εκλείψει κάθε αμφιβολία στην ερμηνεία του σχετικού κριτηρίου, οι Υπουργοί Οικονομίας και Ανάπτυξης, Γιάννης Δραγασάκης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης, καθώς και ο Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, υπέγραψαν τροποποίηση της ΚΥΑ του 2013, αποσαφηνίζοντας ότι στην περίοδο λειτουργίας κάθε μονάδας προσμετράται και η δοκιμαστική λειτουργία».
Η πάγια θέση της ΔΕΗ και του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είναι ότι με βάση την ΚΥΑ του 2013 οι μονάδες της ΔΕΗ στο Αμύνταιο υπάγονται στο καθεστώς παρέκκλισης περιορισμένης διάρκειας 32.000 ωρών και όχι 17.500 ωρών.
Το 2016, μάλιστα, υπάρχει επιστολή της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Αδειοδοτήσεων του Υπουργείου Ενέργειας προς την ΔΕΗ, που εγκρίνει, για 32.000 ώρες, τη λειτουργία τόσο του ΑΗΣ Καρδιάς όσο και του ΑΗΣ Αμυνταίου, με το αίτημα αυτό να τίθεται υπόψιν της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Περιβάλλοντος
Είναι γνωστό ωστόσο ότι τον περασμένο Φεβρουάριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Περιβάλλοντος αρνήθηκε την παράταση των ωρών λειτουργίας των εν λόγω σταθμών. Εν γένει το ΥΠΕΝ γνωρίζει ότι οι Βρυξέλλες δεν έχουν εγκρίνει τα κατ’ επανάληψη ελληνικά αιτήματα για 32.000 ώρες, και άρα η συγκεκριμένη απόφαση αντίκειται στο κοινοτικό πλαίσιο. Ποντάρει επομένως στο να κερδίσει χρόνο, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αναβάθμισης.
Τι προβλέπει ο ενεργειακός σχεδιασμός για το Αμύνταιο
Σημειωτέον ότι η πρόβλεψη για τη συμμετοχή του λιγνίτη στο ενεργειακό ισοζύγιο επιτρέπει, τόσο τη λειτουργία της μονάδας "Πτολεμαϊδα 5" που χτίζεται αυτή την περίοδο, όσο και την παραμονή σε λειτουργία του Αμύνταιου, μετά βεβαίως από περιβαλλοντική και ενεργειακή αναβάθμιση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σενάριο που περιλαμβάνεται στον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό (ΕΣΕΚ), το 2030 η εγκατεστημένη ισχύς λιγνίτη θα αγγίζει τα 2,7 GW, από τα οποία το 1,453 GW θα αντιστοιχεί σε υφιστάμενες μονάδες (Μεγαλόπολη V, Μελίτη Ι, Αγ. Δημήτριος ΙΙΙ, IV και V). Τα υπόλοιπα 660 MW θα προέλθουν από την Πτολεμαΐδα V, προβλέποντας επιπλέον 546 MW από τις δύο μονάδες του Αμυνταίου.
Σύμφωνα με το ΕΣΕΚ έως το 2020 η εγκατεστημένη λιγνιτική ισχύς θα μειωθεί στα 3,4 GW, έναντι 4,3 GW το 2016, ενώ το 2025 θα ανέλθει στα 3,5 GW, για να φτάσει τα 2,7 GW το 2030.
Σενάρια για την αναβάθμιση
Εν τω μεταξύ, το παλαιό σχέδιο του διαγωνισμού για τη μετοχική συμμετοχή στο Αμύνταιο, ετοιμάζεται να επαναφέρει η διοίκηση της ΔΕΗ ως την κατάλληλη λύση για τη περιβαλλοντική αναβάθμιση του σταθμού, έτσι ώστε «κανονικά και με το νόμο» να συνεχίσει τη λειτουργία του.
Σε αυτή την κατεύθυνση, προτίθεται να ξεκινήσει συζητήσεις με όλες τις μέχρι σήμερα ενδιαφερόμενες πλευρές για την μετοχική τους είσοδο στο σταθμό, προκειμένου αμέσως μετά να προχωρήσει σε προκήρυξη, με βάση την οποία θα προχωρήσει και ο διαγωνισμός.
Κύκλοι της ΔΕΗ, εξηγούν ότι μετά και την αποσαφήνιση πως το Αμύνταιο χωρά στον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό ως το 2030, η επιχείρηση θα θέσει στους ενδιαφερόμενους τις σκέψεις της, και αμέσως μετά θα καταρτίσει μια προκήρυξη, βάσει της οποίας θα γίνει ο διαγωνισμός.
Η επιχείρηση θα συνεταιριστεί με το νικητή του διαγωνισμού, με πιθανότερο σενάριο να διατηρήσει μειοψηφική συμμετοχή στο σχήμα. Τα ακριβή ποσοστά θα αποφασιστούν αφού πρώτα προηγηθεί αξιολόγηση των εγκαταστάσεων της ΔΕΗ και της τεχνογνωσίας από ένα ανεξάρτητο οίκο.
Υπενθυμίζεται ότι προτάσεις για συμμετοχή στο project περιβαλλοντικής και ενεργειακής αναβάθμισης του Αμυνταίου έχουν καταθέσει η Μυτιληναίος, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το σχήμα Κοπελούζου- κινεζικής Shenhua και η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

προϋποθέσεις που μπαίνουν για την πώληση πιθανά να οδηγήσουν κάποιους στον Εισαγγελέα;

ΔΑΚΕ - ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ: Αληθεύει ότι οι όροι και οι προϋποθέσεις που μπαίνουν για την πώληση πιθανά να οδηγήσουν κάποιους στον Εισαγγελέα;

 
"Πέντε λεπτά πριν την έναρξή της, αναβλήθηκε η έκτακτη συνεδρίαση του Δ.Σ. με μοναδικό θέμα την μεταβίβαση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου των θυγατρικών εταιριών της ΔΕΗ «Λιγνιτική Μεγαλόπολης» και «Λιγνιτική Μελίτης» και την έγκριση των τελικών σχεδίων της αγοραπωλησίας.
Είναι απορίας άξιον τι οδήγησε σε αυτήν την ματαίωση του Δ.Σ., όταν επί μέρες ήταν σε όλους γνωστό, ότι η Διοίκηση της ΔΕΗ επεξεργάζονταν με επιμονή, τις πρόσθετες παροχές προς τους υποψήφιους επενδυτές, έτσι ώστε να κάνει ελκυστικότερη την πώληση των μονάδων.
Όταν καιρό τώρα ο Πρόεδρος της ΔΕΗ Α.Ε. διαλαλεί προς κάθε κατεύθυνση ως «λαϊκός πραματευτής» το εμπόρευμα του, που δεν είναι άλλο από τις λιγνιτικές μονάδες της Εταιρίας.

Όταν ο Υπουργός του ΥΠΕΝ διαβεβαιώνει προς κάθε κατεύθυνση ότι όλα βαίνουν καλώς, η πώληση θα γίνει σε υψηλό τίμημα και ότι απλά κάποια διαδικαστικά προβλήματα αναγκάζουν ΔΕΗ και Κυβέρνηση να ζητούν συνεχώς αναβολές.
Τι προέκυψε λοιπόν και δεν προχώρησε η έγκριση των σχεδίων μεταβίβασης;
Η συζήτηση και μόνον κάποιας κινητοποίησης από συνδικαλιστικά στελέχη για παρέμβαση στο Δ.Σ. δεν συνιστά λόγο και δεν πείθει κανέναν.
Η Διοίκηση της ΔΕΗ πρέπει να εξηγήσει τι συμβαίνει πραγματικά.
Αληθεύει πως είναι σκανδαλώδης η προδιαγραφή των συγκεκριμένων σχεδίων αγοραπωλησίας;
Αληθεύει ότι οι όροι και οι προϋποθέσεις που μπαίνουν για την πώληση πιθανά να οδηγήσουν κάποιους στον Εισαγγελέα;
Αληθεύει ότι στελέχη της Εταιρίας αρνούνται να υπογράψουν το σχέδιο-ξεφτίλα του ξεπουλήματος των μονάδων της ΔΕΗ;
Αληθεύει ότι η Διοίκηση αφού προχώρησε βιαστικά για χάρη της Κυβερνητικής πολιτικής τώρα φοβάται την φυλακή;
Αληθεύει πως ήδη έχει παρέμβει η DGCOMP θεωρώντας ασύμβατες και προνομιακές τις ρυθμίσεις υπέρ των δυνητικών επενδυτών;
Αληθεύει ότι ο Υπουργός πιέζει να ξεπουλήσει όσο - όσο τους λιγνίτες αρκεί να μην χρεωθεί ο Τσίπρας την παραχώρηση Υδροηλεκτρικών τα οποία αποτελούν στόχο των ιδιωτών και προσπαθούν την «καυτή πατάτα» που δημιούργησαν οι ίδιοι να την μεταφέρουν στους επόμενους;
Αληθεύει ότι ειπώθηκε από Κυβερνητικό μέλος του Δ.Σ. της ΔΕΗ, πως όλα γίνονται για την πολιτική επικοινωνία της Διοίκησης και της Κυβέρνησης και όχι για το καλό της ΔΕΗ; Γιατί παραιτήθηκε από Εκτελεστικό Μέλος του Δ.Σ. της ΔΕΗ το διορισμένο μέλος της κύριος Σταθάκης;
Πρέπει επιτέλους, να καταλάβουν όλοι πως με τα λάθη και τις παραλείψεις της Κυβέρνησης και της Διοίκησης της ΔΕΗ, η Επιχείρηση οδηγείται σε αδιέξοδο και τελικά στην χρεωκοπία.
Ο Πρόεδρος και η Διοίκηση της ΔΕΗ πρέπει να αφήσουν στην άκρη τα παιχνίδια και τις συγκρούσεις ελέγχου της εξουσίας και των συμφερόντων που θέλουν να συνδιαχειρίζονται.
Ακούγεται, πως για τέτοια και άλλα συμφέροντα έχουν ήδη φύγει τέσσερα Στελέχη και Διευθυντές της Εταιρίας, που σημειωτέον ήταν επιλογή της Διοίκησης από την αγορά και οι οποίοι αποχώρησαν μη συμφωνώντας με τις πρακτικές χειραγώγησης της Διοίκησης που τους επέλεξε.
Tελικά, κανείς δεν νοιάζεται πλέον για την ΔΕΗ παρά μόνον για την εικόνα της Κυβέρνησης.
 
ΗΡΘΕ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΓΕΝΟΠ.
 
Η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ έχοντας κάθε έννομο συμφέρον για την Επιχείρηση και τους Εργαζομένους, πρέπει να ξαναπάρει στα χέρια της τον ρόλο του συνδικάτου ελεγκτή και να παρέμβει επιτέλους δυναμικά, αφήνοντας στην άκρη τις προσωπικές σχέσεις με την εργοδοτική, κομματική και Κυβερνητική εξουσία.
 
ΕΙΝΑΙ Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΑΛΗΘΕΙΑΣ!!!
 
Καλούμε παρατάξεις, ψηφοδέλτια, σωματεία – μέλη, να βρίσκονται σε ετοιμότητα και να πάρουν θέση ώστε να μην τολμήσουν να το ξαναφέρουν στο Διοικητικό Συμβούλιο".

Τι προβλέπει ο ενεργειακός σχεδιασμός για το Αμύνταιο

Στο παιχνίδι αφήνει ο ενεργειακός σχεδιασμός το Αμύνταιο, λειτουργία σε γκρίζο τοπίο μέχρι την αναβάθμιση του σταθμού

 
 
Στην επιλογή να ροκανίσει το χρόνο μέχρι να προχωρήσει η περιβαλλοντική του αναβάθμιση, προχωρά η κυβέρνηση για το σταθμό της ΔΕΗ στο Αμύνταιο. Το εργοστάσιο θα συνεχίσει να καλύπτει τις ανάγκες της περιοχής σε τηλεθέρμανση, ακόμη και μετά την εκπνοή σε έξι ημέρες από σήμερα, των εγκεκριμένων από τις Βρυξέλλες 17.500 ωρών ζωής του, λειτουργώντας στην ουσία από εκεί και πέρα σε ένα θολό τοπίο.
Και μπορεί η πρόβλεψη για συμμετοχή του λιγνίτη στον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό (ΕΣΕΚ) ως το 2030, που τίθεται σήμερα σε δημόσια διαβούλευση, να επιτρέπει την λειτουργία του αναβαθμισμένου Αμυνταίου, ωστόσο το πρόβλημα είναι τι θα συμβεί στο μεσοδιάστημα. Στη διάρκεια δηλαδή που θα μεσολαβήσει από τις 19 Νοεμβρίου οπότε και τελειώνει ο χρόνος ζωής του έως ότου ολοκληρωθεί η επένδυση για την αναβάθμισή του, διάστημα που μπορεί να κρατήσει ακόμη και πάνω από χρόνο. 

Κι αυτό καθώς η διαδικασία επιλογής από τη ΔΕΗ του βέλτιστου τρόπου αναβάθμισης του Αμυνταίου, δεν πρόκειται να ξεκινήσει παρά μετά την ολοκλήρωση του διαγωνισμού πώλησης των τριών μονάδων της σε Μεγαλόπολη και Μελίτη.
Σε αυτό το "νεκρό" χρόνο, το καθεστώς λειτουργίας του Αμυνταίου θα είναι ιδιότυπο, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά ως προς το τι θα συμβεί αν για παράδειγμα κάποιοι ανταγωνιστές της ΔΕΗ την καταγγείλουν, ζητώντας το οριστικό κλείσιμο του σταθμού, αφού οι εγκεκριμένες από τις Βρυξέλλες ώρες ζωής του θα έχουν τελειώσει.
Θα ροκανίσουν το χρόνο
Στη κυβέρνηση δεν έχουν πολλές εναλλακτικές για να αντιμετωπίσουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Καταλήγουν σε μια μάλλον "γκρίζα" λύση, με το σκεπτικό ότι διαφορετικά οι κάτοικοι της Πτολεμαΐδας, του Αμυνταίου και του Φιλώτα θα βρεθούν το φετινό χειμώνα χωρίς θέρμανση.
Σύμφωνα λοιπόν με τους ισχυρισμούς του ΥΠΕΝ, η παράταση ζωής του Αμυνταίου καλύπτεται από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο και συγκεκριμένα από παλαιότερη απόφαση που προέβλεπε τη λειτουργία του έως τις 32.000 ώρες.  
Αλλά αυτό δεν είναι παρά μια μεμονωμένη "ανάγνωση". Το ΥΠΕΝ γνωρίζει ότι οι Βρυξέλλες δεν έχουν εγκρίνει τα κατ’ επανάληψη ελληνικά αιτήματα για 32.000 ώρες, και άρα η συγκεκριμένη απόφαση αντίκειται στο κοινοτικό πλαίσιο. Ποντάρει επομένως στο να κερδίσει χρόνο, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες αναβάθμισης.
Οπως χαρακτηριστικά λέει στο "Energypress", άνθρωπος με γνώση των διεργασιών, "αν γίνει καταγγελία στη Κομισιόν, θα περάσουν τουλάχιστον 2-3 μήνες με ανταλλαγές των πρώτων επιστολών, μετά η Ελλάδα θα προβάλει νέες αιτιάσεις, και η υπόθεση θα διαρκέσει συνολικά 1-2 χρόνια, στην διάρκεια των οποίων θα έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση του Αμυνταίου, ενώ μπορεί να είναι έτοιμη και η Πτολεμαίδα V".
Οι ανησυχίες των διευθυντών
Αυτό δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι απλά. Σε συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα διευθυντικά στελέχη του Αμυνταίου με τη διοίκηση της ΔΕΗ, οι πρωτοι μετέφεραν μια σειρά από σοβαρές ανησυχίες. Τέτοιες για παράδειγμα είναι ποιος θα τους καλύψει νομικά αν στη διαρκεια αυτής της θολής περιόδου λειτουργίας του Αμυνταίου, συμβεί κάποιο σοβαρό ατύχημα ή υπάρξουν καταγγελίες από ανταγωνιστές της επιχείρησης.

Ενα δεύτερο θέμα είναι πως θα εκλάβει τη παράταση λειτουργίας του Αμυνταίου η αγορά. Η αγορά θα το προσμετρήσει και μάλιστα αρνητικά, αφού η παραμονή του Αμυνταίου στο παιχνίδι, προσθέτει έναν ακόμη ανταγωνιστή στον νικητή του διαγωνισμού των προς εκποίηση λιγνιτικών μονάδων.
Τι προβλέπει ο ενεργειακός σχεδιασμός για το Αμύνταιο
Σημειωτέον ότι η πρόβλεψη για τη συμμετοχή του λιγνίτη στο ενεργειακό ισοζύγιο επιτρέπει, τόσο τη λειτουργία της μονάδας "Πτολεμαϊδα 5" που χτίζεται αυτή την περίοδο, όσο και την παραμονή σε λειτουργία του Αμύνταιου, μετά βεβαίως από περιβαλλοντική και ενεργειακή αναβάθμιση.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το σενάριο που περιλαμβάνεται στον Εθνικό Ενεργειακό Σχεδιασμό (ΕΣΕΚ), το 2030 η εγκατεστημένη ισχύς λιγνίτη θα αγγίζει τα 2,7 GW, από τα οποία το 1,453 GW θα αντιστοιχεί σε υφιστάμενες μονάδες (Μεγαλόπολη V, Μελίτη Ι, Αγ. Δημήτριος ΙΙΙ, IV και V). Τα υπόλοιπα 660 MW θα προέλθουν από την Πτολεμαΐδα V, προβλέποντας επιπλέον 546 MW από τις δύο μονάδες του Αμυνταίου.
Σύμφωνα με το ΕΣΕΚ έως το 2020 η εγκατεστημένη λιγνιτική ισχύς θα μειωθεί στα 3,4 GW, έναντι 4,3 GW το 2016, ενώ το 2025 θα ανέλθει στα 3,5 GW, για να φτάσει τα 2,7 GW το 2030.

Προσφυγή από τη ΓΕΝΟΠ και άλλους φορείς στο ΣτΕ για τις άδειες της μονάδας

Προσφυγή από τη ΓΕΝΟΠ και άλλους φορείς στο ΣτΕ για τις άδειες της μονάδας

 
 
Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, το Δίκτυο Ενεργειακών Δήμων καθώς επίσης εργαζόμενοι στη ΔΕΗ και περίοικοι της μονάδας Μελίτης προσέφυγαν στις 15.10.2018 στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων  (Α.Ε.Π.Ο.) της μονάδας Μελίτης (ΑΗΣ Μελίτης).
Οι αιτούντες ισχυρίζονται ότι ενώ με την προσβαλλόμενη απόφαση επέρχονται ουσιώδεις διαφοροποιήσεις και μεταβολές στη λειτουργία του ΑΗΣ και στην κατασκευή της σχεδιαζόμενης Μονάδας ΙΙ του σταθμού, ωστόσο δεν έχει προηγηθεί η απαιτούμενη από τον Νόμο υποβολή νέαςΜελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), κατά παράβαση των διατάξεων των ά. 5 και 6 Ν. 4014/2011.

Κατά συνέπεια, η ΑΕΠΟ της μονάδας έχει εκδοθεί παρανόμως και είναι ακυρωτέα.
Ενδεικτικό του χαρακτήρα της διαγωνιστικής διαδικασίας στην οποία αντιδρούν οι παραπάνω φορείς είναι και το εξής: Σε ό,τι αφορά την επίτευξη ευλόγου τιμήματος υπέρ της ΔΕΗ ΑΕ (και κατ’ επέκταση του Δημοσίου και των λοιπών μετόχων της), οι προβλέψεις του Ν. 4533/2018 δεν διασφαλίζουν τον απαιτούμενο βαθμό διαφάνειας, δεν παρέχουν καμμία διασφάλιση για την περίπτωση που τα προσφερόμενα τιμήματα θα είναι υπερβολικά χαμηλά, ενώ μάλιστα δεν προβλέπεται καν δικαίωμα της ΔΕΗ ΑΕ να προχωρήσει σε ματαίωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, σε περίπτωση που το τίμημα κρίνεται υπερβολικά χαμηλό, επί ζημία της ίδιας της ΔΕΗ ΑΕ.
Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσε η ΓΕΝΟΠ:
Η σχετική απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας είναι, κατά την άποψή μας, προβληματική καθώς δεν έχει προηγηθεί η απαιτουμένη από το νόμο υποβολή της νέας Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Μ.Π.Ε.) γεγονός που δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα στη διαδικασία εκποίησης της μονάδας που έχει δρομολογήσει ήδη η ΔΕΗ Α.Ε.
Είναι γνωστό ότι η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας , το Δίκτυο Ενεργειακών Δήμων και ο Δήμος Μεγαλόπολης έχουν αποφασίσει να αξιοποιήσουν κάθε δυνατότητα προκειμένου να ελεγχθεί η διαδικασία πώλησης των λιγνιτικών μονάδων Μελίτης και Μεγαλόπολης την οποία άλλωστε θεωρούν ότι είναι απολύτως επιζήμια για το Δημόσιο Συμφέρον, τη ΔΕΗ, τους εργαζόμενους στις συγκεκριμένες μονάδες και τις τοπικές κοινωνίες. Είχαν, δε, ήδη από τον Ιούλιο του 2018 προαναγγείλει σημαντικές ενέργειες.
Στο ίδιο πλαίσιο, άλλωστε, εντάσσεται και η σχετική κατάθεση αναφοράς για τη διαγωνιστική διαδικασία στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Σοβαρό πρόβλημα στην πώληση της Μελίτης
Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντίνο Τοκατλίδη, το γραφείο του οποίου χειρίζεται την υπόθεση, το μείζον νομικό ζήτημα που αναδεικνύεται από την αίτηση ακύρωσης, συνεπάγεται σοβαρό πρόβλημα στη διαδικασία εκποίησης της μονάδας που έχει κινηθεί από τη ΔΕΗ ΑΕ από τον Μάιο του 2018.
Μετά την κατάθεση της αίτησης ακύρωσης κατά της ΑΕΠΟ της μονάδας της Μελίτης, η εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας –συνολικά ή τουλάχιστον ως προς τη Μελίτη– τίθεται σε σημαντική αμφισβήτηση, καθώς είναι εξαιρετικά αμφίβολο εάν θα ενδιαφερθούν εν δυνάμει αγοραστές να αποκτήσουν μία μη νομίμως αδειοδοτημένη μονάδα. Τούτο καθώς η μονάδα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει χωρίς νόμιμη ΑΕΠΟ, ενώ η νομολογία του ΣτΕ φαίνεται να στηρίζει τους ισχυρισμούς που προβάλλονται με την αίτηση ακύρωσης. Ασφαλώς, θα πρέπει οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι να εξετάσουν το ζήτημα, εάν δηλ. έχει νομίμως εκδοθεί η ΑΕΠΟ ή εάν αυτή είναι άκυρη, όπως διατείνονται οι αιτούντες, και να λάβουν τις αποφάσεις τους.
Σε δήλωσή του στο energypress ο κ. Τοκατλίδης αναφέρει: "Η διαδικασία πώλησης της μονάδας Μελίτης στηρίζεται στην προϋπόθεση ότι αυτή είναι πλήρως και νομίμως αδειοδοτημένη. Εντοπίσαμε όμως σοβαρά ζητήματα κύρους της άδειας (απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων) της μονάδας, τα οποία έχουν ήδη τεθεί ενώπιον του ΣτΕ στο πλαίσιο ακυρωτικής δίκης που έχει ανοίξει, μετά την κατάθεση αίτησης ακύρωσης κατ' εντολή της ΓΕΝΟΠ/ΚΗΕ, της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του Δικτύου Ενεργειακών Δήμων. Συγκεκριμένα, η άδεια έχει εκδοθεί χωρίς να έχει προηγηθεί η προβλεπόμενη από το νόμο Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Θεωρούμε ότι το ζήτημα είναι μείζον και ότι αυτό θα προκύψει και από τη δίκη στο ΣτΕ".
Σε κάθε περίπτωση, η ΓΕΝΟΠ/ΚΗΕ, η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ο Δήμος Μεγαλόπολης, το Δίκτυο Ενεργειακών Δήμων και οι άλλοι ενδιαφερόμενοι τονίζουν ότι αυτή είναι μόνο μία από τις πολλές ενέργειες που έχουν γίνει (μεταξύ των οποίων και η πρόσφατη κατάθεση αναφοράς στην Επιτροπή Αναφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου) και θα γίνουν το επόμενο διάστημα, στο πλαίσιο της δυναμικής αντιμετώπισης της εν εξελίξει διαδικασίας εκποίησης.

ΛΙΓΝΙΤΙΚΗ ΑΜΥΝΤΑΙΟΥ

 

Ξεχωριστή εταιρεία "Λιγνιτική Αμυνταίου": Το project πίσω από το αίτημα της ΔΕΗ για 32 χιλιάδες ώρες

 

Η είδηση ότι η ΔΕΗ θέτει θέμα επάρκειας του συστήματος, προειδοποιώντας για αύξηση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά και ως εκ τούτου ζητεί συνέχιση για 32 χιλιάδες ώρες της κατά παρέκκλιση λειτουργίας των μονάδων της Καρδιάς και του Αμύνταιου, προκάλεσε αίσθηση. 

Ιδιαίτερα για τη μονάδα της Καρδιάς που με συντελεστή ρύπων 1,8 θεωρείται ως ένα από τα πιο ρυπογόνα εργοστάσια, που δύσκολα μπορεί να επιβιώσει ήδη από το τρέχον περιβάλλον των ρύπων στα επίπεδα των 20 ευρώ ο τόνος. 

Σε ό,τι αφορά ωστόσο την μονάδα του Αμύνταιου τα πράγματα είναι πιο σύνθετα και η ΔΕΗ, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, έχει παρουσιάσει σε στενό κύκλο συγκεκριμένη πρόταση που θα προχωρήσει εφόσον γίνει αποδεκτό το αίτημά της. Η πρόταση αυτή αφορά στη σύσταση νέας εταιρείας, της Λιγνιτικής Αμυνταίου, η οποία και στη συνέχεια θα είναι ανοιχτή προς αξιοποίηση ακόμη και από ιδιώτη.

Ωστόσο πέρα από τις επιπτώσεις μιας τέτοιας κίνησης ακόμη και στον εν εξελίξει διαγωνισμό για την πώληση της Μελίτης και της Μεγαλόπολης, ερωτηματικό παραμένει η στάση που θα τηρήσει η Κομισιόν και ιδιαίτερα η διεύθυνση περιβάλλοντος, η οποία θα κληθεί να εγκρίνει ή να απορρίψει το αίτημα.

Σε ό,τι αφορά το διαγωνισμό είναι σαφές ότι η κίνηση της ΔΕΗ προκαλεί αμηχανία στους επενδυτές, οι οποίοι βλέπουν εν δυνάμει να περιορίζονται οι διαθέσιμες ώρες στο σύστημα και να γίνεται προσπάθεια να διατηρηθούν δύο ακόμη ανταγωνιστικά συγκροτήματα.

Για τον κίνδυνο αύξησης των τιμών πάντως κύκλοι της αγοράς υπογράμμιζαν ότι η πραγματική απειλή ακούει στο όνομα αύξηση των δικαιωμάτων εκπομπής, ενώ για το θέμα της επάρκειας, οι ίδιες πηγές επεσήμαναν ότι αυτή τη στιγμή η πιθανή απόσυρση του Αμυνταίου, καλύπτεται ήδη από την αύξηση των ωρών λειτουργίας των αποεπενδυόμενων μονάδων, που λειτουργούν ως επί το πλείστον στα τεχνικά ελάχιστα. 

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο εξάλλου ίσως θα πρέπει να επισημανθεί το αρνητικό κλίμα που υπάρχει εν γένει για τον άνθρακα και είναι ενδεικτική η είδηση που μεταδόθηκε από το Euractiv ότι η Κομισιόν στο πλαίσιο της επανεξέτασης των εξαιρέσεων για τον άνθρακα, βλέπει ξανά την περίπτωση του μηχανισμού ισχύος της Γερμανίας.

Ποιοι δικαιούνται την πλήρη αποζημίωση των 15.000

Ποιοι δικαιούνται την πλήρη αποζημίωση των 15.000 σε ΔΕΗ-ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ

 
Η γνωστή σε όλους τους εργαζόμενους νομικός κ. Λιώρα, δίνει την δική της νομική γνώμη σε σχέση με το θέμα που έχει προκύψει , αν κάποιος εργαζόμενοΑΔΜΗΕς της ΔΕΗ,ΔΕΔΔΗΕ,και ΑΔΜΗΕ δικαιούται ολόκληρη την αποζημίωση των 15.000 ευρώ όταν αποχωρεί από την υπηρεσία με μειωμένη σύνταξη η όχι. Θυμίζουμε ότι για το ίδιο θέμα έχει κυκλοφορήσει ανακοίνωση και η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ, όμως η νομική ανάλυση από την κ. Λιώρα είναι ξεκάθαρη. δείτε την ανακοίνωση της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ ΕΔΩ 
Συγκεκριμένα η κ. Λιώρα αναφέρει: 
Η κείμενη νομοθεσία η σχετική με την αποζημίωση των μισθωτών πρώην ΔΕΚΟ όπως αποτυπώνεται σε σχετική απόφαση του Αρείου Πάγου με αρ. 197/2011: 
Επειδή σύμφωνα με τη διάταξη του αρθ.8 εδάφιο α’ του Ν.3198/55 «μισθωτοί 
που συνδέονται με σχέση εργασίας αόριστης διάρκειας και έχουν συμπληρώσει 5ετή υπηρεσία στον ίδιο εργοδότη με την έννοια του αρθ.6 παρ.1 του Ν.2112/1920 ή του ΒΔ του 18/18/7/1920 ή το προβλεπόμενο από τον οικείο ασφαλιστικό οργανισμό όριο ηλικίας και αν δεν προβλέπεται αυτό το 65ο έτος της ηλικίας τους, αποχωρώντας από την εργασία τους με τη συγκατάθεση του εργοδότη δικαιούνται το ήμισυ της οριζόμενης από τον Ν.2112/20 ή του ανωτέρου ΒΔ αποζημιώσεως για την περίπτωση της απροειδοποίητης καταγγελίας της συμβάσεως εργασίας».
 Στο εδάφιο β’ του αρθ.8 ορίζεται ότι μισθωτοί γενικά που υπάγονται στην ασφάλιση οιουδήποτε ασφαλιστικού οργανισμού εφόσον συμπλήρωσαν ή συμπληρώνουν τις προϋποθέσεις για λήψη πλήρους σύνταξης γήρατος είτε αποχωρούν είτε απομακρύνονται από τον εργοδότη, δικαιούνται την νόμιμη αποζημίωση. Από την αντιπαραβολή των δύο εδαφίων του αρθ.8 του Ν.3198/55 συνάγονται τα ακόλουθα 
α) η εφαρμογή του εδαφίου α΄ προϋποθέτει ρητώς μισθωτοί που συνδέονται με σχέση εργασίας αόριστης διάρκειας και δεν επεκτείνετε και σε εκείνους που η σχέση εργασίας είναι ορισμένου χρόνου που έχουν προσχωρήσει σε κανονισμό του εργοδότη με τον οποίο προβλέπονται η αποχώρηση από την εργασία με τη συμπλήρωση ορίου ηλικίας. 
Στην περίπτωση όμως που με τον κανονισμό έχει παράλληλα προβλεφτεί δυνατότητα πρόωρης λύσης της σύμβασης τότε ενυπάρχει διαλυτική αίρεση η οποία εφόσον πληρωθεί η σύμβαση εργασίας μεταπίπτει εξαρχής σε αορίστου χρόνου
 β) σε αντίθεση προς το εδάφιο β’ για την εφαρμογή του οποίου προαπαιτείται η συμπλήρωση των προϋποθέσεων για λήψη πλήρους σύνταξης γήρατος το εδάφιο α’ δεν αξιώνει τη συνδρομή του στοιχείου αυτού . 
γ) η εφαρμογή του εδαφίου α΄ προϋποθέτει και τη συγκατάθεση του εργοδότη για την αποχώρηση του μισθωτού. 
Η συγκατάθεση (συναίνεση) πρέπει να παρέχεται πριν από την αποχώρηση του μισθωτού δύναται δε να είναι έγγραφη ή προφορική ρητή ή σιωπηρή αρκεί στην τελευταία περίπτωση να είναι σαφής και αναμφίβολη . 
Τέτοια συγκατάθεση μπορεί να προβλεφτεί και να παραχθεί εκ των προτέρων με τον κανονισμό όταν διαλαμβάνεται σε αυτόν ότι είναι υποχρεωτική για τον εργοδότη η αποδοχή της πρόωρης παραίτησης μισθωτού. Στην περίπτωση αυτή ο εργοδότης αυτοδεσμεύεται συμβατικά παρέχοντας εκ των προτέρων τη συγκατάθεσή του στην παραίτηση του υπαλλήλου όποτε ήθελε υποβληθεί. Συνεπώς εφόσον ο εργοδότης ΔΕΗ ή οι θυγατρικές της συναινεί στην παραίτηση του μισθωτού είτε για πλήρη είτε για μειωμένη σύνταξη είναι υποχρεωτική η καταβολή της αποζημίωσης η δε μη καταβολή αυτής παραβιάζει κανόνα ουσιαστικού δικαίου.
 Ο κανόνας δικαίου παραβιάζεται αν δεν εφαρμοστεί ενώ συντρέχουν οι πραγματικές προϋποθέσεις για την εφαρμογή του η δε παραβίαση εκδηλώνεται είτε με ψευδή ερμηνεία δηλαδή με την απόδοση στον κανόνα δικαίου έννοιας μη αληθινής ή μη αρμόζουσας ή έννοιας περιορισμένης είτε με κακή εφαρμογή δηλαδή με εσφαλμένη υπαγωγή. 
Σύμφωνα δε με τον ΑΝ 173/1967 όπως τροποποιήθηκε με το αρθ.1 του ΝΔ207/1974, αρθ.24 του Ν.1082/80, αρθ.24 Ν.1545/85 , αρθ.33 Ν.1876/90 και αρθ.21 παρ.13 Ν.3144/2003, όταν ο εργοδότης είναι ΝΠΔΔ ή Δημόσια Υπηρεσία κοινής ωφέλειας η οφειλόμενη αποζημίωση δεν μπορεί σε κάθε περίπτωση να υπερβαίνει το ποσό των 15.000 € .

   
  19.12.2018 Ferienhaus Ostsee